• تماس بگیرید: 09126888318 02155959612

  • استاندارد IATF 16949:2016 از IMQ-RINA ایتالیا

اجزای تشکیل دهنده پلوس خودرو

اجزای تشکیل دهنده پلوس خودرو 150 150 فروشگاه سی بی

پلوس یا Axle Shaft نام یکی از اجزای اصلی جلوبندی خودرو است که عهده‌دار انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ است. به ‌صورت کلی و در بیانی ساده، نیروی تولیدشده توسط پیشرانه، ابتدا به گیربکس یا جعبه‌دنده و سپس از طریق دیفرانسیل به Axle Shaft خودروها و در نهایت به چرخ‌ها منتقل می‌شود. به دلیل اینکه اجزای گردگیرپلوس برای سیستم جلوبندی خودرو مهم  می باشد .ما در این مقاله به بررسی اجزای تشکیل دهنده آن ٬ اختلالات و خرابی های احتمالی آن ها می پردازیم.

گردگیرپلوس خودرو

برای همه شما پیش آمده که هنگام رانندگی متوجه صدایی شبیه تق تق از سمت چرخ های ماشین شده باشید. اگر صدا مستمر باشد، این احتمال را به وجود می آورد که یکی از مهم ترین اجزای موتور ماشین، وضعیت چندان مناسبی ندارد. این بخش را پلوس می نامند. دلیل خرابی پلوس می تواند یکی از موارد زیر باشد :

  •  پاره شدن گردگیر پلوس
  •  رانندگی با دنده اشتباه
  •  ترمز های ناگهانی و استفاده نابه جا از ترمزدستی
  •  رهاکردن یک باره کلاچ
  •  بکسل کردن
  •  روشن کردن خودرو با هل دادن
  •  سهل انگاری هنگام تعویض پلوس

وهمچنان سهل نگاری در تعویض به موقع و یا بررسی وضعیت پلوس باعث خطراتی از جمله :

  • قفل شدن فرمان و چرخ
  • شکسته شدن پلوس
  • آسیب دیدن جدی گیربکس در پی شکستن پلوس
  • ازبین رفتن تعادل چرخ ها و درنتیجه مختل شدن حرکت خودرو یا از دست رفتن کنترل خودرو

اجزای پلوس خودروها

اجزای گردگیرپلوس  زیر هرکدام به طور جداگانه در به حرکت درآوردن خودرو نقش مهمی برعهده دارند و به همین دلیل سالم بودن تک تک اجزا بسیار مهم است .

اجزای گردگیرپلوس

سرپلوس

قطعه‌ای است که Axle Shaft را به چرخ‌ها متصل و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می‌کند. همان‌طورکه می‌دانید، چرخ خودرو قطعه ثابتی نیست؛ ازاین‌رو، از قطعه‌ای به نام سرپلوس در خودرو استفاده می‌شود تا مانند یک مفصل در محل اتصال Axle Shaft و چرخ عمل کند. این قطعه باعث گردش و حرکت نرم چرخ‌ها هنگام حرکات پیچشی خودرو می‌شود.

گردگیر

این قطعه، همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، وظیفه حفاظت از پلوس در مقابل گردوغبار موجود در هوا را بر عهده دارد. محل قرارگیری این گردگیر، بین چرخ و گیربکس است و ازآن‌جایی‌که به طور مستقیم با گیربکس خودرو در تماس است، قطعه‌ای حساس و مهم به شمار می‌رود و ضروری است که هنگام سرویس خودرو، گردگیر هم چک شوند تا در صورت پارگی، پیش از آسیب‌زدن به Axle Shaft تعویض شوند.

مشعلی

قطعه‌ای است که در انتهای گیربکس قرار دارد و با اتصال به سه شاخ Axle Shaft که در قسمت داخلی گیربکس قرار می‌گیرد، به پلوس متصل می‌شود.

علایم خرابی مشعلی در پلوس

مشعلی پلوس از دیگر اجزای پلوس خودرو بوده که در بخش انتهایی گیربکس واقع شده و با متصل شدن به سه شاخه پلوس، به پلوس خودرو اتصال پیدا می کند.

احساس تکان و لرزش در کابین خودرو، به ویژه در سرعت‌های بالا و تقه زدن گیربکس در هنگام عوض کردن دنده، از علائم شایع خرابی مشعلی پلوس محسوب می‌گردد.

به طور معمول، در سرعت های حدود 70 الی 90 کیلومتر، تکان ها و لرزش های خودرو افزایش یافته و بیشتر می شود. در صورت مواجهه با این نشانه ها، به احتمال بسیار قوی، قطعه مشعلی پلوس خودرو دچار ایراد و مشکل شده است.

 

علایم خرابی اجزای گردگیرپلوس

سه شاخه

سه‌شاخه پلوس در محل اتصال میله Axle Shaft با مشعلی به کار گرفته می‌شود. خرابی این قطعه، منجر به ضربه‌های متوالی به موتور و در نتیجه آسیب‌دیدن دسته‌موتورهای خودرو می‌شود.

علایم خرابی سه شاخه پلوس چیست ؟

سه شاخه پلوس، یکی از اجزای مهم و حائز اهمیت قطعه پلوس می باشد. انتقال نیروی حرکت و قدرت به چرخ ها از طریق سه شاخه پلوس صورت می گیرد. سه شاخه پلوس نیروی حرکتی را به میل پلوس انتقال داده که در ادامه این نیرو توسط سرپلوس به محورهای خودرو انتقال پیدا می کند. بروز ضربه های پی در پی و متوالی به پیشرانه، خبر از معیوب شدن سه شاخه پلوس می دهد.

همچنین، تکان خوردن و لرزش دسته دنده، به ویژه در سرعت های پایین و لرزش و تکان شدید کابین و فرمان خودرو در سرعت های بالا، همگی حکایت از خرابی سه شاخه پلوس خودرو دارد. عدم رفع این مشکل، به تدریج خرابی و از بین رفتن دسته موتورها را به دنبال دارد.

علائم خرابی بلبرینگ پلوس

به طور کلی، بر روی بخش سه شاخه پلوس، بلبرینگ هایی موجود بوده که خرابی و معیوب شدن آنها می تواند مشکلاتی مانند فرسوده شدن و خرابی دسته موتورها را در پی داشته باشد. لرزش و تکان فرمان در مواقع رانندگی، یکی از نشانه های خرابی بلبرینگ پلوس قلمداد می گردد.

علاوه بر این، تولید صدای غیر عادی و ناهنجار از چرخ ها را می توان از دیگر علائم خرابی و معیوب شدن بلبرینگ های پلوس برشمرد. صدای تولید شده غالبا با افزایش سرعت خودرو، تند تر شده و بیشتر به گوش می رسد.

عدم تشخیص و رفع این مشکل، می تواند آسیب و صدمه جدی قطعه پلوس، محور ها و بخش جلوبندی خودرو را در بر داشته باشد. با تعمیر اصولی و به موقع بلبرینگ های پلوس، به سادگی می توان از بروز مشکلات جدی تر و بزرگ تر در بخش جلوبندی خودرو جلوگیری کرد.

کلام آخر

با توجه به مطالب بالا که تقدیم شما عزیزان شد ٬باید بعد از این نسبت به صدای های که در قسمت چرخ و جلو بندی خودروتان هست حساسیت بیشتر نشان دهید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید .بازدید گردگیر پلوس هنگام سرویس دوره‌ای خودرو یکی از موارد مهم درکاهش خطرات ناشی از خرابی این قطعه به شمار می‌رود.

    تماس با ما

    دفتر فروش

    55970379

    55959612

    09126888318

    09396888318