استاندارد IATF 16949:2016 از IMQ-RINA ایتالیا

سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است.

حساب کاربری

55959612021

پشتیبانی مشتریان

راهنمای جامع گردگیر پلوس: از علائم خرابی تا تعویض

زمان مطالعه2 دقیقه

gardgir polos
تاریخ انتشار : 5 مرداد 1404تعداد بازدید : 62 دسته بندی : بلاگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آیا تا به حال صدای “تق تق” نگران‌کننده‌ای را هنگام دور زدن با خودرو شنیده‌اید؟ یا شاید لکه‌های سیاه و چرب گریس را در قسمت داخلی لاستیک‌ها مشاهده کرده‌اید؟ این‌ها هشدارهایی جدی هستند که از سوی سیستم جلوبندی خودرو ارسال می‌شوند و اغلب به یک قطعه کوچک اما حیاتی به نام گردگیر پلوس مربوط می‌شوند.

گردگیر پلوس، محافظ گران‌قیمت‌ترین بخش‌های سیستم انتقال قدرت چرخ‌ها یعنی سرپلوس است. نادیده گرفتن سلامت این قطعه می‌تواند به خرج‌های سنگین چند میلیون تومانی برای تعمیرات منجر شود.

ما در “کانفاید بست” (Confide Best) به عنوان تولیدکننده تخصصی این قطعه، تصمیم گرفتیم تا کامل‌ترین راهنمای آنلاین را برای شما آماده کنیم. در این مقاله، هر آنچه برای شناخت، نگهداری، و تعویض گردگیر پلوس نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهیم تا با آگاهی کامل، بهترین تصمیم را برای سلامت خودروی خود بگیرید.

گردگیر-پلوس-

گردگیر پلوس (CV Boot) یک قطعه لاستیکی یا پلاستیکی انعطاف‌پذیر و آکاردئونی شکل است که روی مفصل پلوس قرار می‌گیرد. این قطعه ساده دو وظیفه حیاتی بر عهده دارد:

  1. نگهداری گریس: گریس مخصوصی که برای روانکاری مفصل پلوس ضروری است را به طور کامل در داخل خود نگه می‌دارد.

  2. جلوگیری از ورود آلودگی: مانند یک سپر دفاعی، از ورود هرگونه گرد و خاک، آب، سنگریزه و سایر آلودگی‌های جاده به داخل مفصل حساس پلوس جلوگیری می‌کند.

  3. خرابی یا پارگی این قطعه به معنای خروج گریس و ورود آلودگی است؛ ترکیبی که به سرعت مفصل پلوس را از بین می‌برد.

✍️ بیشتر بدانید: برای آشنایی کامل با ساختار و عملکرد این قطعه، مقاله تخصصی ما با عنوان گردگیر پلوس چیست؟ را مطالعه کنید.

اجزای گردگیرپلوس

علامت کلیدی خرابی گردگیر پلوس که نباید نادیده بگیرید

خودروی شما قبل از بروز یک فاجعه پرهزینه، علائم واضحی را به شما نشان می‌دهد. به این نشانه‌ها به دقت توجه کنید:

  • پاشش گریس: واضح‌ترین نشانه، وجود لکه‌های سیاه و چرب گریس در قسمت داخلی رینگ و لاستیک است.

  • صدای “تق تق” یا “کلیک”: شنیدن صدای ریتمیک تق تق، خصوصاً هنگام دور زدن کامل فرمان، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مفصل پلوس به دلیل خشکی یا آلودگی آسیب دیده است.

  • لرزش در فرمان: لرزش غیرعادی خودرو و فرمان هنگام شتاب‌گیری می‌تواند از علائم خرابی پلوس باشد.

  • مشاهده پارگی یا ترک: در بازدیدهای چشمی، هرگونه پارگی، ترک خوردگی یا شل شدن بست‌های گردگیر را جدی بگیرید.

  • خشک و شکننده شدن لاستیک: اگر جنس گردگیر کیفیت پایینی داشته باشد، به مرور زمان خشک و شکننده شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

✍️ بیشتر بدانید: برای بررسی تصویری و جزئیات کامل هر علامت، مقاله ما با عنوان علائم خرابی گردگیر پلوس را از دست ندهید.

اهمیت حیاتی گریس و معرفی گریس تخصصی کانفاید بست

گریس داخل گردگیر پلوس یک گریس معمولی نیست. این ماده باید بتواند فشار و دمای بسیار بالا ناشی از چرخش سریع مفصل را تحمل کند و خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد. استفاده از گریس نامناسب یا مقدار ناکافی آن، به اندازه پارگی گردگیر، مخرب است.

ما در کانفاید بست، با درک این نیاز حیاتی، گریس‌های تخصصی خود را با فرمولاسیون ویژه تولید می‌کنیم که دارای ویژگی‌های زیر است:

  • مقاومت حرارتی بالا (پایه لیتیوم)

  • خاصیت ضد سایش و تحمل فشار عالی (EP)

  • حفظ ویسکوزیته و عملکرد در شرایط سخت کاری

تمام کیت‌های گردگیر پلوس کانفاید بست شامل مقدار دقیق و کافی از همین گریس تخصصی هستند تا از حداکثر طول عمر مفصل پلوس اطمینان حاصل شود.

✍️ بیشتر بدانید: تفاوت گریس‌ها و دلیل اهمیت آن‌ها را در مقاله تخصصی اهمیت گریس در گردگیر پلوس بخوانید.

آموزش گام به گام تعویض گردگیر پلوس

تعویض گردگیر پلوس یک کار تخصصی است اما اگر دست به آچار هستید، با ابزار مناسب می‌توانید آن را انجام دهید. در ویدیوی زیر، ما به صورت کامل تمام مراحل را به شما نشان داده‌ایم.

خلاصه مراحل اصلی:

  1. باز کردن چرخ و مهره مرکزی پلوس.

  2. آزاد کردن اتصالات طبق و سگ‌دست.

  3. خارج کردن پلوس از محل خود.

  4. باز کردن بست‌ها و برداشتن گردگیر کهنه.

  5. تمیزکاری کامل سرپلوس و گریس‌های قدیمی.

  6. نصب گردگیر پلوس جدید کانفاید بست.

  7. تزریق کامل گریس تخصصی موجود در کیت.

  8. بستن بست‌های فلزی جدید با ابزار مخصوص.

  9. مونتاژ دوباره تمام قطعات.

✍️ مشاهده جزئیات کامل: برای دریافت دستورالعمل دقیق و نکات فنی هر مرحله، به راهنمای کامل ما در چگونه گردگیر پلوس را تعویض کنیم؟ مراجعه کنید.

راهنمای خرید هوشمندانه و چرا کانفاید بست انتخاب حرفه‌ای‌هاست؟

هنگام خرید گردگیر پلوس، فریب قیمت‌های پایین را نخورید. یک محصول بی‌کیفیت شاید در ابتدا ارزان به نظر برسد، اما هزینه تعویض مجدد و ریسک آسیب به پلوس، آن را به یک انتخاب بسیار گران تبدیل می‌کند.

چک‌لیست خرید گردگیر پلوس باکیفیت:

  • جنس ماده اولیه: به دنبال محصولاتی باشید که از مواد NBR یا TPE باکیفیت ساخته شده باشند تا در برابر گرما، گریس و پارگی مقاوم باشند.

  • کیفیت بست‌ها: بست‌های فلزی باید محکم، مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و دارای طراحی مناسب برای آب‌بندی کامل باشند.

  • وجود گریس تخصصی: محصول باید به همراه گریس مخصوص و به مقدار کافی عرضه شود.

محصولات “کانفاید بست” تمام این استانداردها را نه تنها برآورده، بلکه فراتر می‌برند. ما با افتخار محصولی را ارائه می‌دهیم که حاصل دانش مهندسی و استفاده از بهترین مواد اولیه است و خیال شما را برای مدتی طولانی از بابت این قطعه حساس، راحت می‌کند.

 

🛒 مشاهده و خرید محصولات: کیفیت را از نزدیک لمس کنید. برای مشاهده و خرید آنلاین کیت‌های گردگیر پلوس کانفاید بست، به کانفاید بست مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. عمر مفید یک گردگیر پلوس چقدر است؟

یک گردگیر پلوس باکیفیت مانند کانفاید بست می‌تواند تا چندین سال عمر کند، اما توصیه می‌شود در هر بازدید دوره‌ای جلوبندی، وضعیت آن بررسی شود.

خیر. اگر گردگیر پاره شده باشد، آلودگی وارد آن شده و اضافه کردن گریس فایده‌ای ندارد. حتماً باید کل مجموعه تمیز و گردگیر تعویض شود.

در بسیاری از خودروها بله، به دلیل تفاوت در طول شفت پلوس، ممکن است متفاوت باشند. هنگام خرید حتما مدل دقیق خودرو و سمت مورد نظر را اعلام کنید.

این کار یک ریسک بزرگ است. هر کیلومتر رانندگی با گردگیر پاره، عمر مفصل پلوس را به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند در نهایت منجر به قفل شدن یا شکستن پلوس شود.

گردگیر سمت چرخ ( بیرونی) معمولاً بزرگتر است و به دلیل زاویه چرخش بیشتر، بیشتر در معرض خرابی قرار دارد. گردگیر سمت گیربکس (درونی) کوچکتر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول