استاندارد IATF 16949:2016 از IMQ-RINA ایتالیا

سبد خرید
0

سبد خرید شما خالی است.

حساب کاربری

55959612021

پشتیبانی مشتریان

اشتباه رایج در گریس‌کاری پلوس هنگام تعویض گردگیر | میزان استاندارد گریس چقدر است؟

زمان مطالعه1 دقیقه

تاریخ انتشار : 16 تیر 1404تعداد بازدید : 351 دسته بندی : بلاگ, پلوس
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

اشتباه رایج تعمیرکاران در میزان استفاده از گریس هنگام تعویض گردگیر پلوس

تعویض گردگیر پلوس یکی از مراحل حساس در سرویس و نگهداری سیستم انتقال نیرو در خودرو است. اما متأسفانه برخی تعمیرکاران بدون در نظر گرفتن اصول مکانیکی و تجربی، اشتباهات فاحشی در این فرآیند مرتکب می‌شوند؛ اشتباهاتی که می‌تواند به آسیب‌های بزرگ‌تر در پلوس و حتی گیربکس منجر شود.

گریس‌کاری صحیح پلوس؛ علمی یا سلیقه‌ای؟

یکی از رایج‌ترین اشتباهات، گریس‌کاری بیش از حد در هنگام تعویض گردگیر پلوس است. برخی تعمیرکاران به اشتباه تصور می‌کنند که هرچه حجم بیشتری از گریس داخل گردگیر و پلوس پر شود، عملکرد روان‌تر و عمر مفید بیشتری خواهد داشت. در حالی‌که این دیدگاه کاملاً نادرست است.

در واقع، پر کردن کامل فضای داخلی گردگیر پلوس با گریس نه تنها باعث روانکاری بهتر نمی‌شود، بلکه مانع از عملکرد صحیح مکانیزم پلوس و ایجاد فضای مورد نیاز برای حرکت و توزیع یکنواخت گریس می‌گردد. نتیجه این اشتباه، افزایش فشار داخلی در زمان چرخش و حرکت پلوس است که می‌تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

نشت گریس از اطراف بست‌های گردگیر

  • پاره شدن گردگیر از ناحیه‌ای دیگر
  • افزایش فشار به شافت پلوس و بوش‌ها                                        

میزان استاندارد گریس برای هر پلوس چقدر است؟

بر اساس تجربه‌های عملی و توصیه‌های متخصصان فنی، مقدار مناسب گریس برای هر پلوس بین ۷۰ تا ۱۰۰ گرم است. این مقدار بسته به نوع خودرو، حجم پلوس و ابعاد گردگیر متغیر است، اما به‌طور کلی این بازه حجمی برای عملکرد استاندارد و بدون مشکل کافی است.

جایگزین اشتباه برای رفع صدای پلوس

یکی دیگر از اقدامات اشتباهی که توسط برخی تعمیرکاران انجام می‌شود، استفاده از گریس‌کاری بیش از حد برای کاهش موقتی صدای پلوس است. در واقع به جای اینکه ریشه مشکل که معمولاً ناشی از فرسودگی، لقی یا خرابی در قطعات داخلی پلوس است را برطرف کنند، با پر کردن بیش از اندازه گریس صدای پلوس را به‌صورت موقتی و ظاهری کاهش می‌دهند.

این روش نه تنها راه‌حل دائمی نیست، بلکه مانع از عیب‌یابی صحیح و به موقع پلوس می‌شود و در نهایت می‌تواند به آسیب‌های گسترده‌تری در سیستم انتقال نیرو منجر شود.

نتیجه‌گیری: تعمیر تخصصی، نیازمند دانش و تجربه است

در هر فرآیند فنی مانند تعویض گردگیر پلوس، توجه به جزئیات فنی و اصول روانکاری صحیح اهمیت بالایی دارد. پر کردن کامل گریس نه‌تنها هیچ مزیتی ندارد، بلکه عملکرد صحیح قطعه را مختل می‌کند و منجر به صدمات بعدی می‌شود. برای افزایش عمر مفید قطعات و کاهش هزینه‌های تعمیرات آینده، توصیه می‌شود که کار را به دست تعمیرکاران حرفه‌ای، مجرب و با دانش فنی بسپارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول