جلوبندی ماشین به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته میشود و یکی از مهمترین قسمتهای یک خودرو است که سلامت آن در سلامت کلی ماشین تاثیر دارد. هر کسی که اتومبیل شخصی دارد باید از حداقل نکات نگهداری خودرو اعم از نگهداری خودرو در فصل گرم، نگهداری از باتری ماشین، نگهداری از جلوبندی، و… اطلاع داشته باشد.
اساسا بین سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی ماشین، تفاوتهایی وجود دارد؛ سیستم تعلیق فقط شامل کمکفنرها و چرخهای عقب خودرو است و جلوبندی قسمت جلوی ماشین است که شامل فرمان و میل فرمان هم میشود. با توجه به اینکه چرخهای جلو در هدایت خودرو به طرفین نقش دارند، لذا اهمیت سیستم تعلیق خودرو در جلو بسیار بیشتر از عقب خودرو است. به همین جهت است که به این قسمت از ماشین که شامل سیستم فرمان خودرو نیز میشود، به طور جداگانه، جلوبندی خودرو گفته میشود.
فهرست مطالب
اجزای تشکیل دهنده جلو بندی خودرو
- سیستم فرمان
- سیستم تعلیق در جلو
- اکسل
- سیبکها
- فنر و کمکفنرهای جلو
- سگدست و شغالدست
- طبق
- میل تعادل و میل موجگیر
- بلبرینگ و توپی چرخها
- سیستم چرخها
- رام
نشانه های موجود مشکل در جلو بندی خودرو
سواری خشک و سفت
در این حالت جلوبندی ماشین و سیستم تعلق آن فرسوده شده است و نیاز به بازبینی و تعمیر و تعویض دارد. در این حالت در عین حالی که در خودرو نشستهاید، تمام پستی و بلندی های جاده را احساس میکنید.
اختلالات فرمان خودرو
در هنگام پیچیدن ماشین، فرمان خودرو بر خلاف فرماندهی راننده عمل کند. در غالب موارد علت این اختلال خرابی جلوبندی است.همچنین لرزش فرمان در سرعتهای خاص که غالبا به دلیل بالانس نبودن چرخها یا وجود مشکل در سیبکها است هم نشان از خرابی جلوبندی ماشین دارد. به علاوه اگر ماشین در اصطلاح گیج میزند و به طرفین منحرف میشود، باز هم پای خرابی جلوبندی ماشین در میان است.
آجهای ناهمگون بر روی تایرها
شدن صدای سوت مانند از چرخها به خصوص در هنگام دور زدن معمولا در اثر خرابی بلبرینگ چرخها است.دلیل ساییدگی آج های لاستیک ها در کوتاه مدت ٬خرابی جلوبندی می باشد.
روغنی بودن قطعات سیستم جلوبندی
اگر فنر و کمک فنرهای خودرو چرب و روغنی باشند، به این معنی است که جلوبندی خودرو ایراد دارد.
خرابی سیستم تعلیق
در حالی که خودرو در پارک است، به وسیله نیروی دستان خودرو، یک سمت از کاپوت را به سمت پایین فشار دهید. اگر پس از برداشته شدن فشار دستها، خودرو بیش از دو یا سه بار بالا و پایین شد، سیستم تعلیق نیاز به بازبینی و تعمیر دارد. یادآوری میکنیم که شنیده شدن صداهای نامتعارف در هنگام عبور از موانع و دستاندازها به دلیل خرابی در کمک فنرها و میل تعادل از دیگر نشانه خرابی جلوبندی ماشین است.
عدم رعایت نکردن چه دلایلی باعث خرابی جلوبندی می شود؟
لاستیک های خراب
آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیریشان در بسیاری از پارامترهای جلوبندی سالم تاثیر مستقیم دارد؛ تا جایی که تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست میتواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. لذا حتما به کیفیت لاستیکها خصوصا لاستیکهای جلو توجه کنید.
عدم بالانس چرخها
در صورت بالانس نبودن چرخ ها فرمان می لرزد که نشان دهنده جلوبندی خراب است .
ناکافی بودن عملکرد میل تعادل
در صورت خرابی این بوشها غربیلک فرمان میلرزد و اصطلاحا فرمان میزند. این بوشها در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نقش مهمی ایفا میکنند.
خرابی بلبرینگها
سیبک خراب
خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن فرمان میشود. سیبک نباید حرکت عمودی چندانی داشته باشد.
آسیب به شاسی خودرو
اگر شاسی خودرو آسیب دیده باشد، به سرعت تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی بهم میریزد. خودرویی که در اثر تصادف، شاسی آن تغییر حالت پیدا کرده باشد، به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا میکند. برگرداندن شاسی به حالت اول و تنظیم کارخانه بسیار سخت و حتی گاهی غیر ممکن است. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوسها و پاره شدن گردگیر از نشانههای خرابی شاسی خودرو است.
خرابی بازوی سگدست
فنر و کمکفنر ضعیف
خرابی ترمز
نیروی ترمز باید بین چرخها به یک اندازه تقسیم شود؛ اگر اینگونه نباشد، یک چرخ بیشتر از دیگری تحت فشار قرار میگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام میشود و فرمان به یک طرف منحرف میشود.